Tunnel voor langzaam verkeer

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Fietsers maakten dinsdag 28 mei 2019 massaal gebruik van de IJtunnel in Amsterdam. Door de staking reden er in Amsterdam geen treinen, metro’s, trams of bussen en ook geen IJ-veren. De gemeente stelde de IJ-tunnel voor fietsers, bromverkeer en gehandicaptenauto’s open en bood daarmee toch de mogelijkheid om zich tussen het centrum van de stad en stadsdeel Noord te bewegen. Daarom was de IJtunnel vanaf maandag 23: 00 uur tot woensdag 5:00 uur gesloten voor auto’s. Het kan dus wel.

De Fietsersbond Amsterdam vroeg meteen aandacht voor snel een permanente verbinding voor langzaam verkeer. Deze tunnel voldoet voor het merendeel van de fietsers als verbinding van Noord naar Zuid (en terug). Er waren die dag geen melding van ongelukken, wel van “ziektes”, zoals angstaanvallen. Toch waren er 8 eenzijdige ongelukken (vallen). De verwondingen vielen mee. Er is meteen een petitie gestart: Maak van de IJtunnel een fietstunnel. Teken ook!

Luchtkwaliteit
Bewoners rond de IJtunnel waren nieuwsgierig of het verbieden van het autoverkeer door die tunnel nog impact had op de luchtkwaliteit. Er gaan namelijk 24.000 auto’s per dag doorheen (per richting).  De GGD ging niet speciaal meten en verwees in eerste instantie naar de bestaande systemen, maar komt eind juni met cijfers. Aan de andere kant bleek menig automobilist niet op de hoogte van de sluiting van de tunnel. Het verkeer, met ronkende motoren, kwam rondom hopeloos vast te staan. Weg eventueel positief effect op de luchtkwaliteit.

 

Verslaggever Sam Hagens van SBS6 ging zelf ook op de fiets door IJtunnel. Bekijk zijn fietstocht hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *