Paaltjespilot

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Donderdagavond 31 mei om 22:00 uur ging de pilot op grond van het verkeersbesluit d.d. 19 maart jl. van start. Uitgangspunt van het verkeersbesluit is dat in plaats van de kleine rondjes in de Nieuwmarktbuurt en Burgwallen, het verkeer door de maatregelen gedwongen wordt om een groot rondje te draaien, via Damrak, Prins Hendrikkade, Valkenburgerstraat en mr Visserplein en verder de Amstel op, maar laat daar nu juist gedurende de pilot de boel verbouwd te worden. Daarnaast worden met het verkeersbesluit op verschillende plekken “dynamische taxi-standplaatsen” ingevoerd. Onder andere op de Nieuwmarkt en de Prins Hendrikkade.

In eerste instantie zou de pilot begin mei van start gaan. Omdat nog niet alle apparatuur was geleverd wordt nu dus gestart op donderdagavond 31 mei. Tijdens de pilot, dus op donderdag-, vrijdag en zaterdagavond van 22:00 uur tot 6:00 uur, is de Oostzijde van de Nieuwmarkt afgesloten met een Vezip (verzinkbare paal, die de grond in zakt). Toegang hebben alleen bewoners met een ontheffing en de door de gemeente erkende Toegelaten Taxi Organisatie’s (TTO). Deze TTO’s zijn voor klanten te herkennen aan de daklichten. Die hebben allemaal een uniek nummer. Bij Rusland staat ook een nieuwe Vezip. Her en der in de buurt staan ook nog klappaaltjes die met de hand omhoog worden gezet en zo de straten voor alle auto’s afsluiten, om zo “overbodig rondjes rijden” te verhinderen. In de ochtend worden ze allemaal weer neergeklapt.

De zuidkant van de Nieuwmarkt wordt slachtoffer: al het verkeer concentreert zich daar.  Dat komt dus ook door de extra aanvoer van verkeer dat normaal de Amstel zou nemen, maar die weg is geblokkeerd. Op de Nieuwmarkt waren eerst nog extra paaltjes op de rijweg gezet. Dat was zeer gevaarlijk voor fietsers, omdat dat niet aangegeven staat en fietsers die uitweken aangereden werden door auto’s. Die zijn dus na protesten weggehaald, maar lieten een dusdanig gapend gat achter, waardoor auto’s (ook onbevoegde) om de Vezip heen reden. De paaltjes op de brug bij de Korte Koningsstraat bleken ook verwijderd te zijn.

Bebording ontbreekt
Het enige bord dat we troffen was het bord op de Jodenbreestraat (bovenste foto). Dat gaf geen duidelijkheid over de paaltjespilot en Amstel-omleiding. Nu staan er her en der bij de Vezips wel verkeersregelaars. Zij selecteren voertuigen om toe te laten of niet en voertuigen terug laten rijden. Maar die verkeersregelaars zijn er maar tijdelijk. Daarna moet iedere automobilist het maar zelf uitzoeken.

Op de avond van de start van de pilot tussen ongeveer 22:00 uur en 23:00 uur zou je de eerste opstoppingen in de Sint Antoniesbreestraat verwachten. Tot ieders verbazing was het toen stil, doodstil, op de scooters na. In een half uur tijd 2 auto’s (geen taxi’s). Wat bleek? Een bewoner van de Waterloopleinbuurt schreef: “Ik weet niet wat er aan de hand is maar op de hoek Houtkoopersdwarsstraat/Jodenbreestraat staat een verkeersregelaar en toeterende auto’s en boze chauffeurs. Mogen ze wél of niet naar de Geldersekade?” Blijkbaar is de verkeersregelaar toen uitgeschakeld, want even later stond de Sint Antoniesbreestraat bomvol tot aan de Nieuwmarkt. De rest van de avond/nacht was het in de straat zo druk als eerder in de week, maar stonden er continu op het eind van de straat bij de Nieuwmarkt 5-10 auto’s stil tot ze verder konden.

Het laatste nieuws
Opeens blijkt er weer een nieuw besluit genomen, op 31 mei. Enkele maatregelen uit het besluit zijn opgeheven.

Update 16-6-2018:
Zoals verteld op de bewonersraad is de Vezip (de verzinkbare paal) op de Nieuwmarkt buitenwerking gesteld. De verkeersregelaars in de Jodenbreestraat en op de Nieuwmarkt zijn weg. De (vaste) paaltjes in de Lastagebuurt zijn blijven staan. De Vezip op Rusland werkt wel. Het levert een rustig beeld op. Ook in de kleine straatjes. Dit zal ongeveer 3 weken duren. Dan zijn de verkeersregelaars opgeleid en werkt de Vezip weer………

Update 10-6-2018:
Berichten zijn verstuurd aan het projectteam dat kleine kinderen op donderdag- vrijdag en zaterdagavond(!) wakker worden van de eindeloze stoet toeterende taxi’s (vooral) en auto’s, die de hele avond vast in de file staan in de Jodenbreestraat, richting Nieuwmarkt. En bewoners worden ook gek van het eindeloze getoeter. Vermoedelijk om de Sint Antoniesbreestraat te ontlasten zijn er dit weekeinde verkeersregelaar ingezet op de Jodenbreestraat bij de Uilenburgersteeg, om daar het verkeer tegen te houden/om te leiden. De enorme chaos en overlast verplaatste zich naar Mr Visserplein en Jodenbreestraat, terwijl het grootste deel van de Sint Antoniesbreestraat relatieve rust kent.

Deze zaterdagavond kwam rond 1:30 uur zelfs de politie langs en blokkeerde enige tijd de toegang. Verkeersregelaars scheiden de auto’s en laten alleen taxi’s door met een daklicht, of bewoners. Zie de video. De Sint Antoniesbreestraat was relatief leeg en omdat er voor de Waag al veel taxi’s stonden opgesteld, werd de nieuwe aanvoer naar links gedirigeerd richting Kloveniersburgwal.

 

Update 3-6-2018:
Zaterdagavond een hel in de Antoniesbreestraat met al dat verkeerslawaai, regelmatig toeteren, draaiende motoren en dus luchtvervuiling. De file begint in de Jodenbreestraat bij de kruising Houtkopersdwarsstraat en Uilenburgersteeg, daar hebben auto’s nog een keuze om weg te komen. Wanneer het rijtje taxi’s tegenover de Waag vol is, worden lege taxi’s, ook TTO,  na de Antoniesbreestraat door de verkeersregelaars naar links gedirigeerd, de Kloof op. De conclusie die sowieso getrokken kan worden is: Er zijn teveel “taxi’s”.

Een bewoonster inde Antoniesbreestraat: “Van middernacht tot 01.00 uur: 234 taxi’s door de Sint Antoniesbreestraat. De gele nummerborden (minstens zoveel) nog niet eens meegeteld! Ik dacht, laat ik m’n zaterdagavond eens nuttig besteden…………”

HET WAS DE HEL DIT WEEKEND!

Anthoniesbreestraat van zaterdag op zondag rond 1:30 uur.

Bijlagen

 

Bron: https://www.oudestadt.nl/hoorzitting-verkeersbesluit/

Deel onze berichten met uw familie, vrienden en kennissen via WhatsApp, Facebook, e-mail etc. door te klikken op een van onderstaande knoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *