Knip Weesperstraat duurt 6 weken

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Update: De pilot knip in de Weesperstraat gaat door. De gemeenteraad stemde 10 mei in met de proef. Tussen 12 juni en 23 juli 2023 onderzoekt de gemeente wat er op straat en in de directe omgeving gebeurt, als de Weesperstraat van 06.00 uur tot en met 23.00 uur wordt afgesloten voor auto’s.

De gemeente organiseert de pilot na de vraag van bewoners om maatregelen. De gemeente onderzoekt de effecten op de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in de Weesperstraat, Valkenburgerstraat en de omliggende buurten. De pilot is onderdeel van de Agenda Autoluw. Ook 3 omringende straten (Anne Frankstraat, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht) worden overdag afgesloten om sluipverkeer te voorkomen.

Feitelijk wordt er bij een knip geen verkeer doorgelaten, behalve hulp en nooddiensten. Het OV wordt ontzien. Tussen 23.00 en 6.00 uur zijn de straten open. Lees hier het plan van aanpak pilot knip Weesperstraat. Op 10 maart 2023 ging de Gemeenteraad akkoord met de proef. Lees hier het bericht van AT5.

Onderzoek
Al eerder organiseerde de gemeente een kentekenonderzoek (data verzameld van 2 tot en met 16 september 2022). Daarin staan gedetailleerde cijfers over het verkeer ter plaatse. Een nulmeting om cijfers met elkaar te kunnen vergelijken. De proef met de Knip levert in 6 weken waardevolle informatie op wat de effecten zijn van een tijdelijke afsluiting van de Weesperstraat op het verkeer, de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied.

Verwachting
Op basis van kentekenonderzoek en berekeningen met verkeersmodellen, verwacht de gemeente dat ruim 40 procent van de auto’s via een andere route even snel of sneller op de bestemming is. Voor nog eens 40 procent van de auto’s wordt de reistijd hooguit 5 minuten langer.

Doe mee
De gemeente onderzoek ook gedurende de Knip. U kunt zich aanmelden om mee te doen aan het onderzoek hoe u de tijdelijke afsluiting ervaart. Alleen na aanmelding stuurt de gemeente aan u per mail een vragenlijst toe. U ontvangt de vragenlijst voor de start van de afsluiting. Ook tijdens en na afloop van de afsluiting ontvangt u een vragenformulier.

Locaties
De Weesperstraat sluit degemeente tijdelijk af van 12 juni tot en met 23 juli tussen de Nieuwe Herengracht en Nieuwe Keizersgracht. Met daarnaast tijdelijke afsluitingen in de Anne Frankstraat bij de Latjesbrug, de Hoogte Kadijk en de Kattenburgergracht ter hoogte van het Kattenburgerplein om sluipverkeer te voorkomen. ’s Nachts zijn alle afsluitingen open omdat er dan veel minder verkeer is. 

 

Deel onze berichten met uw familie, vrienden en kennissen via WhatsApp, Facebook, e-mail etc. door te klikken op een van onderstaande knoppen.

11 reacties

  1. Jan van Donselaer schreef:

    Ik begrijp heel goed dat mensen op straten zoals de Kattenburgerstraat niet blij zijn met dit experiment. Aan de andere kant is de ervaring die men daar nu heeft één die wij op het JD Meijerplein en de Valkenburgerstraat al sinds jaar en dag ervaren. Deze proef laat in ieder geval zien dat er iets helemaal moet veranderen om de stad als geheel leefbaar te houden. Ik zou mij kunnen voorstellen dat het al een enorme verlichting geeft als er in een ‘knip’ situatie met name de IJtunnel (s116) gebruikt kan worden als in/uitrij route én natuurlijk minder auto’s in het algemeen.
    Ik dank de gemeente dat zij het aandurft om deze experimenten uit te voeren om Amsterdam leefbaarder (lees gezonder) te maken.

  2. Hanneke Lingeman schreef:

    Ik vind het wel een goed experiment. Amsterdam is niet gebouwd voor auto’s en zit sowieso al verstopt met files in allerlei straten. En heel eerlijk? Ik ben wel toe aan wat minder luchtvervuiling vanuit de Wibaut en Weesperstraat…. Regelmatig zit ik op mijn fiets om auto’s (waar ook maar 1 persoon in zit) altijd voor te laten gaan. Als je dit soort experimenten niet doet, dan weet je ook niet wat het op kan brengen. En voor bewoners met speciale behoeften kun je nadenken over oplossingen toch?

    • M.Cohen schreef:

      Je vergeet een ding.Als je een straat afsluit,krijgen de omliggende straten veel meer ellende.
      Ik heb gezien dat de afsluiting van de Weesperstraat elke dag files veroorzaakte.Wat dacht je dat dat voor de luchtkwaliteit doet?
      Volgens mij is dit de oplossing niet.
      Gooi de toeristen auto’s en de touringcars eruit,dat scheelt ,zeker in de weekenden al zeker 50% aan verkeer.
      Zelf heb ik allang geen auto meer,want het is niet meer te doen.

  3. H. Stokman schreef:

    Een matig plan, slecht uitgevoerd. Waarom bewoners niet uitzonderen via kentekenherkenning zoals in andere steden gebeurt? En daarbij heb ik het vermoeden dat de achterliggende reden is om de Bijenkorf file tegen te gaan op een manier die goedkoper is dan Q-Park uit te kopen. Alhoewel dat misschien weer teveel credit is voor degenen die dit hebben bedacht… 🙂

  4. Bart Verhagen schreef:

    Mmmmm… ik kom dagelijks de stad in via de Utrechtsebrug en woon op de Kadijken. Ik word nu gedwongen om vanaf de Sarphatistraat door te rijden de Czaar Peterstraat in, linksaf de Piet Heinkade op, daarna linksaf de Kattenburgerstraat in. Ik schat in dat ik door vaststaand verkeer 20 minuten extra kwijt ben. En dat ik hiermee 20 minuten extra CO2 uitstoot. Waar is de logica?

    • Claude Tabouret schreef:

      Dat is een positieve reactie, het is onbegrijpelijk wat het gemeentehuis zojuist heeft gedaan.
      Ik woon ook in Hoogte kadijk en ik zie niet in waarom we problemen zouden moeten hebben,en het kost veel moeite om rond te komen

  5. Willem F. Korthals Altes schreef:

    De maatregelen betekenen dat bewoners die langs de kortste route de stad willen verlaten, veel meer kilometers in de stad gaan rijden. Toelichting: wie aan de zuidkant in de buurt van het Rembrandtplein woont en door de IJ-tunnel de stad wil verlaten, kon vroeger door de Amstelstraat of over de Amstel en de Blauwbrug langs de Stopera en via de Valkenburgerstraat op eenvoudige en snelle wijze de stad uit rijden. Dat is enkele jaren geleden al geblokkeerd door de afsluiting van de Amstelstraat en het stuk Amstel tussen Herengracht en Amstelstraat. Gevolg: je moet omrijden via Stadhouderskade en Weesperstraat (ongeveer 2 km extra). Alternatief: via Mauritskade en Plantage Middenlaan (ongeveer 2,5 km extra).
    Met de knip in de Weesperstraat en de bijbehorende afsluitende maatregelen moet je, om de IJ-tunnel te bereiken, via de Mauritskade, Zeeburgerdijk, Piet Heinkade en Kattenburgerstraat rijden, voordat je rechtsaf de IJ-tunnel in kunt. Dit zijn nog eens ongeveer 5 extra km’s, die dus allemaal onnodig in de stad worden gereden.
    Afsluiten voor doorgaand verkeer: helemaal akkoord! Maar waarom moeten de bewoners op deze wijze worden gepest, ook als je probeert zo snel mogelijk met je auto de stad uit te rijden?

    • M.Cohen schreef:

      Voor de bewoners is het erg vervelend.
      Als het aan mij lag zou ik alle toeristen auto’s weren,niet meer de stad in,ook de touring cars eruit.In de weekenden is zeker 50 % van de auto’s buitenlands.
      Grote parkeer plaatsen aan de rand van de stad,en meer openbaar vervoer,dus geen tramlijnen meer opheffen,zoals nu gedaan is!
      Veel minder auto verkeer lijkt mij heerlijk!

  6. Silvie Van Venrooij schreef:

    Hoe kom ik van de Nieuwe Uilenburgerstraat naar de Nieuwe Kerkstraat 124 met de auto (gehandiacapten vergunning)?

  7. Felix Beekman schreef:

    Het is onduidelijk of de parkeergarage Markenhoven bereikbaar blijft.

    • Gert-Jan van der Weijden schreef:

      Die blijft bereikbaar, maar alléén vanaf de Valkenburgerstraat.
      Dus *niet* vanuit de Plantagebuurt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *