Advies Autoluw

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Dinsdag 5 november 2019 vergaderde de Stadsdeelcommissie voor de 2e keer over de concept agenda Autoluw. Wederom werd er door veel verontruste bewoners ingesproken die wonen aan hoofdroutes. Het Manifest (ook een raadsadres) van o.a. de VVAB bracht een inspreker onder de aandacht van de Stadsdeelcommissie.

Deze vergadering was een voortzetting van de Stadsdeelvergadering op 15 oktober jl. Eerder was al ingegaan op het concept advies van het Bestuur van het Stadsdeel. Deze dinsdagavond kwamen de adviezen los van de verschillende politieke partijen. De VVD had niks ingebracht en haakte alleen mondeling in op een inspreker. Partij van de Arbeid kwam al vorige week af met een schriftelijk advies. Groen Links had zelfstandig een advies en ook een gemeenschappelijk advies met D66. D66 bracht op het allerlaatste moment ook een afzonderlijk advies uit (zie onder).

Het Manifest Amsterdam Autoluw (opgesteld door de Fietsersbond, Comité Parkeervrije Frans Halsbuurt, Rover, Mensen-Straat, Cliëntenbelang, Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad): “Autoluw betekent onorthodoxe verkeersmaatregelen. We bannen de auto niet uit de stad, maar doorgaand autoverkeer is nergens voor nodig. Concrete voorstellen: 11. Maak een knip voor het autoverkeer op de Stadhouderskade ter hoogte van het Vondelpark. Dit geeft ruimte voor een wandel- en fietsboulevard naar het Vondelpark en voor betere doorstroming van het openbaar vervoer. 12. Versmal de Valkenburgerstraat en Weesperstraat en bestem alvast één buis van de IJtunnel voor de fiets.”

Stemmen
Over de adviezen, hoe mooi ze op papier ook klonken voor bewoners, kwamen dus eigenlijk van de afzonderlijke politieke partijen. Bewonersparticipatie zou er toch anders uit moeten zien. Spelletjes werden er gespeeld, vooral door de VVD, die nu tegen de KNIPs bleek, terwijl Wethouder Litjens (VVD) ooit begon met een Knip op de Munt  etc., of juist voorstander bleek van Buurtparkeren, terwijl Litjens dat altijd tegenhield. Hoewel de bestuurder van het stadsdeel met de meeste adviezen kon leven, moest er gestemd worden over ieder advies.

Bij het stemmen bleek dat GroenLinks en de PvdA heel anders in Autoluw zaten dan VVD en D66, die vooral tegen stemden op de voorstellen, of voor op hun eigen “onderzoek maar verder” adviezen. Het uiteindelijke advies moet nog geschreven worden en zal 7 november richting het college gaan.

Onder de streep: Autoluw wordt dus niet minder auto’s in het centrum. En al helemaal niet op de hoofdroutes, zoals de Prins Hendrikkade, Valkenburgerstraat en Weesperstraat, maar 30% meer. Bewoners kunnen beter hun lobby verleggen naar de Raadsleden.

Bijlagen:

 

Één reactie

  1. L. De jong schreef:

    Heel fijn al die maatregelen.
    Het afsluiten vd Utrechtsestraat ( bij Rembrandtplein) de Vijzelstraat ( bij Reguliersdwarsstraat ) vorig jaar heeft ervoor gezorgd dat verkeer nu via de Amstel moet rijden of langs de Nieuwmarkt. Hierdoor is de Nieuwmarkt overbelast.
    Het verkeer is niet minder maar het probleem wordt dus verplaatst.
    De nieuwe maatregelen zorgen voor nog meer verkeer langs de Jodenbreestraat en Nieuwmarkt. Dit in combinatie met een overschot aan taxi’s maakt dit stuk stad onbewoonbaar en de luchtvervuiling is gigantisch.
    Dit moet beter verspreid worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *