Vergroening Valkenburgerstraat

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

15 juni was een online participatiebijeenkomst voor bewoners en ondernemers van de Valkenburgerstraat. Andermaal werd gesproken over de vergroeningsplannen. Nu ook over begroeiing gebouwen en afvalcontainers.

Tijdens de bijeenkomst heeft het gemeenteteam het definitief groenontwerp en het beplantingsontwerp gepresenteerd. Het fietspad aan de Markenhovenkant wordt verlegd. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen. De stoep wordt daar dus smaller. In het midden van de Valkenburgerweg komen straatsteentjes te liggen. Realisatie pas in juni 2022. 

Daarnaast kwamen ondergrondse afvalcontainers in de Valkenburgerstraat en Rapenburgerstraat aan de orde. Tevens is gesproken over de vergroening van de Stadsvilla’s aan de Valkenburgerstraat en gebrouwen langs de ventweg.

Aansluitend waren er gesprekken/presentaties over de oostelijke binnenstadvisie en maakten de deelnemers kennis met bewoonster Louise (die de plantenbakken nu beheert), de groenconcierge en de gebiedsmakelaar.

Meer informatie?
Op deze pagina kunt u de diverse onderdelen van de bijeenkomst terugkijken en de presentaties en vraag en antwoorden downloaden.

Nu en straks

Één reactie

  1. ReindeR Rustema schreef:

    Dit plan gaat niet ver genoeg. De hele tunnelmond moet een groot park worden. Die vier rijbanen moeten daarvoor verdwijnen. Dat levert een stuk groen middenin de stad op van 40 meter breed en 400 meter lang. Elke automobilist die uit de tunnel komt kan dan alleen via een verlengde tunnelbuis naar een rotonde op de Prins Hendrikkade. En alleen vanaf die rotonde kan je dan de tunnelbuis in.

    Middenin de rotonde groeien dan grote bomen vanuit het park eronder door een groot gat.

    Omdat Rijkswaterstaat geen files wil in een tunnel wordt het verkeer niet in de tunnelbuis afgeknepen maar op de Leeuwarderweg al bij metrostation Noorderpark. Daar kan je het al doseren met verkeerslichten. Vanaf daar tot het park rijden dan zogenaamde ‘people movers’ een rondje om voetgangers en fietsers onder het IJ door te brengen. Niet op de middelste rijbanen zelf, maar over een veilige verhoging daarop zodat je vanuit die bestuurderloze cabine neerkijkt op de rijstrook ernaast. Daar rijdt men niet snel omdat verderop in de stad 30km geldt immers.

    De trap naar Nemo wordt dan ook verlengd tot in het park. Zo hebben Noorderlingen een goede verbinding met Nemo, OBA en Scheepvaartmuseum. Fietsers kunnen dan zelf niet in het park komen, maar met een eigen fietspad bovenop de rijstroken voor auto’s kunnen ze de ‘people movers’ goed bereiken. Om de paar minuten maakt er weer eentje een rondje via de twee tunnelbuizen op en neer tussen dit park en Noorderpark. Buurtbewoners hebben zo het Noorderpark op die manier vlakbij.

    Vanaf de rotonde is dan een rijbaan in twee richtingen voor de brandweerkazerne langs zodat de Foeliestraat een straatje alleen voor bewoners en doorgaand fietsverkeer kan worden, door middel van een autoknip aan de kant van de Prins Hendrikkade.

    Wie wil een petitie hierover steunen? Mail me op reinder@rustema.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *